Nvidia förbättrar ray tracing-kvalitet med DLSS 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

AMD just nu, hur helvete kan vi blockera den här tekniken i framtida spel!

Dom sitter nog redan och pular på presentationen för FSR 3.5 som skall visas imorgon

Permalänk
Medlem

Fråga från icke DLSS kunnig; Förbättras även "SR" delen av DLSS i och med dessa ökande versioner? Dvs om jag slår av FG och RR, är det någon skillnad på DLSS 3.5 och DLSS 2.0? Samma sak, är FG bättre i 3.5 vs 3.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

1080p eller? 1440p här med DLSS Quality allt ser bättre ut än native, framförallt på mindre saker, se bildexempel. Aningen mer Blur men det blir det ändå tack vare Antialiasing. Tar hellre blur än en massa flimrande pixlar överallt.

https://i.imgur.com/izqX1yF.jpg

DLSS ser bra ut på vattnet, men på klipporna är ordinarie överlägset.

Jag tycker fortfarande dess tekniker är en krycka.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

DLSS ser bra ut på vattnet, men på klipporna är ordinarie överlägset.

Jag tycker fortfarande dess tekniker är en krycka.

Titta på bron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Titta på bron

Bron där DLSS ritar kablarna mycket tjockare än vad de är?

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Bron där DLSS ritar kablarna mycket tjockare än vad de är?

Nja. Men det är kablar som hänger och inte legobitar som svävar med tomma mellanrum

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rebben:

Bron där DLSS ritar kablarna mycket tjockare än vad de är?

Det är väl i mina ögon klart bättre än att de flimrar in och ut ur existens varannan frame när kameran ELLER kablarna rör sig ens en pixel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

AMD just nu, hur helvete kan vi blockera den här tekniken i framtida spel!

Haha humor är det någon som gillar att proprietära tekniker och låsa ute folk tom sina egna kunder så är det ju Nvidia medans AMD kör öppna standarder för alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av superknasen:

Haha humor är det någon som gillar att proprietära tekniker och låsa ute folk tom sina egna kunder så är det ju Nvidia medans AMD kör öppna standarder för alla

Jo, men någonstans får man ju dra gränsen för hur häftigt det är med öppna lösningar. Helt nya AMD kort som folk köper idag uppskalar ju sämre än ett fem år gammalt Nvidia kort. Till slut måste man dra ut proppen och säga att man har misslyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Bron där DLSS ritar kablarna mycket tjockare än vad de är?

Föredrar "ritade" alla dagar i veckan, ifall dem i verkligheten ser "ritade" ut...

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Nvidia levererar! En riktig bedömning kommer när jag kan testa ingame dock.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rebben:

Bron där DLSS ritar kablarna mycket tjockare än vad de är?

Du menar där kablarna faktiskt finns i vyn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RekiN:

Nu har jag bara testat DLSS 2.0 och tycker att det är värdelöst. Allt blir ju suddigt så fort man rör på kameran, oavsett performance eller quality.

Gör märkbar skillnad i många spel. Du har nog gamla dlss versioner, sällan spel uppdaterar till senaste. Uppdatera dlss till senaste på: https://www.techpowerup.com/download/nvidia-dlss-dll/

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superknasen:

Haha humor är det någon som gillar att proprietära tekniker och låsa ute folk tom sina egna kunder så är det ju Nvidia medans AMD kör öppna standarder för alla

AMD må köra "öppen standard" men samtidigt är de en bra bit bakom Nvidia när det gäller tekniker. DLSS 2 > FSR 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

AMD må köra "öppen standard" men samtidigt är de en bra bit bakom Nvidia när det gäller tekniker. DLSS 2 > FSR 2.

Dom saboterar iom att dom stoppar dlss i nästan alla spel dom sponsrar. När Nvidia fick frågan om dom hindrar någon uppskalningsteknik, svarar dom nej, medan AMD gav patetiskt hänvisande att dom har fsr och sedan ville dom inte svara mer.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

DLSS ser bra ut på vattnet, men på klipporna är ordinarie överlägset.

Jag tycker fortfarande dess tekniker är en krycka.

I test så var bl.a RDR 2 med senaste versionen av dlss lika bra som native i vissa sektioner t.o.m bättre.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

1080p eller? 1440p här med DLSS Quality allt ser bättre ut än native, framförallt på mindre saker, se bildexempel. Aningen mer Blur men det blir det ändå tack vare Antialiasing. Tar hellre blur än en massa flimrande pixlar överallt.

https://i.imgur.com/izqX1yF.jpg

Kör på 1080p har ej testat högre upplösning, men har en kompis som kör på 1440p som också upplever att det blir suddigare med DLSS än utan. T.ex. i både Warzone 2 och Diablo 4. Han har 2070 Super och jag 3090.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RekiN:

Kör på 1080p har ej testat högre upplösning, men har en kompis som kör på 1440p som också upplever att det blir suddigare med DLSS än utan. T.ex. i både Warzone 2 och Diablo 4. Han har 2070 Super och jag 3090.

Jag kör DLSS i Warzone 2 med sharpness på 100 och tycker det är precis som native 1440, fast man slipper all shimmering som man annars får, även mindre distraherande då man ser något som rör sig så vet man att det är en fiende och inte en pixel pga aliasing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det kan man, eftersom ray reconstruction är byggt att fungera på samtliga RTX-kort medan frame generation endast lirar på RTX 4000.

Frågan är, gör RR någon skillnad utan path tracing? Eftersom path tracing i princip kräver frame gen för att vara spelbart på de flesta kort betyder det annars att funktionen ändå är ganska meningslös på 3000-serien utan frame gen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hälften av kommentarerna ungefär när vi får nyheter om detta. Rätt imponerande med tanke på vilket forum i hänger i.

Ja, det är lustigt med denna teknikfientlighet. Ännu lustigare blir det när rastrering försvaras, då det är fulhack uppepå fulhack uppepå fler fulhack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

DLSS ser bra ut på vattnet, men på klipporna är ordinarie överlägset.

Jag tycker fortfarande dess tekniker är en krycka.

Så, kan du peka ut vilken bild som är native och vilken som är DLSS?

Permalänk
Medlem

Bättre bildkvalitet och högre prestanda låter som en bra kompromiss.

Permalänk
Avstängd

Fantastiska nyheter, NVIDIA ligger i framkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så, kan du peka ut vilken bild som är native och vilken som är DLSS?
<Uppladdad bildlänk>

Mitten DLSS, nedersta FSR, den högst upp Native?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Mitten DLSS, nedersta FSR, den högst upp Native?

Min gissning också, mitten ser bäst ut

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Min gissning också, mitten ser bäst ut

Mitten och översta ser bra ut.
Nedersta är en markant försämring.
Verkar inte jättekul att köra FSR om det är resultatet.
Men kanske mindre märkbart i rörelse när man spelar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Mitten och översta ser bra ut.
Nedersta är en markant försämring.
Verkar inte jättekul att köra FSR om det är resultatet.
Men kanske mindre märkbart i rörelse när man spelar?

Watch Dogs 2 använder en mycket gammal version av samtliga funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så, kan du peka ut vilken bild som är native och vilken som är DLSS?
<Uppladdad bildlänk>

Navite
DLSS
FSR

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Jag kör DLSS i Warzone 2 med sharpness på 100 och tycker det är precis som native 1440, fast man slipper all shimmering som man annars får, även mindre distraherande då man ser något som rör sig så vet man att det är en fiende och inte en pixel pga aliasing.

Intressant. Testade, och nu vart det mindre suddigt helt klart generellt vid rörelse, i princip borta, men titta hur alla lådor och vapen ser ut som lyser vitt blev. De blir helt buggade, pixlade och suddiga.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men kanske mindre märkbart i rörelse när man spelar?

Nej, i regel mer märkbart pga shimmering.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.